تبلیغات
حرفه و فن سوم راهنمایی - کاربرد کیسه های هوا
حرفه و فن سوم راهنمایی
شکست آستانه ی پیروزیست
جستجو
آمار وبلاگ
کل بازدید :

بازدید امروز :

بازدید دیروز :

بازدید این ماه :

بازدید ماه قبل :

تعداد نویسندگان :

تعداد کل پست ها :

آخرین بازدید :

آخرین بروز رسانی :

 
سال ها قبل تنها شکل نگهدارنده به عقب در ماشین هایمان، کمربند های ایمنی قابل اعتماد بودند. گفتگوهایی در مورد ایمنی آنها، ارتباط مخصوص با بچه ها وجود داشت اما اغلب اوقات ، بیشتر کشورها، قانون های کمربند ایمنی اجباری را اتخاذ کردند. آمار نشان می دهد استفاده از کمربندهای ایمنی جان هزاران نفر که ممکن است در تصادفات از بین بروند، را حفظ می کند.
مشابه کمربندهای ایمنی، بحث پیرامون مفهوم کیسه هوا –مانند یک متکای نرم آماده ی تخلیه شدن در یک تصادف- برای سال های زیادی وجود داشته است. اولین اختراع ثبت شده در یک وسیله فرود اجباری پرشده از هوا برای هواپیماها در طول جنگ جهانی دوم بایگانی شد. در سال 1980 ، اولین کیسه های هوای تجاری در اتومبیل ها ظاهر شد.
alt

از مدل سال 1998، همه ی ماشین های جدید که در U.S فروخته شد نیاز به داشتن کیسه های هوا در سمت راننده و مسافر را داشتند. (کامیون های ساده و کم وزن تحت قانون در سال 1999 آمدند). تا کنون آمارها نشان می دهد، کیسه های هوا، خطر مرگ را در یک تصادف مستقیم در حدود 30% کاهش می دهند.
سپس صندلی نصب شده (Seat-mounted) و در نصب شده (Door-mounted) در کنار کیسه های هوا آمدند. امروزه بعضی ماشین ها کیسه های هوای دو برابر، شش و یا حتی 8 برابر می گذارند.
در این مقاله شما در مورد علم کیسه هوا، چگونگی کار وسیله، مشکلات آن و اینکه تکنولوژی آن از کجا آمده است، یاد می گیرید.
قانون های حرکت
قبل از رسیدن به جزئیات ، اجازه دهید که آگاهی هایمان را در مورد قانون های حرکت مرور کنیم. اولا، ما می دانیم که اجسام محرک، مومنتم دارند (تولید جرم و سرعت در یک جسم). مگر اینکه یک نیروی خارجی در یک جسم عمل کند، جسم به حرکت در سرعت و جهت خود ادامه خواهد داد. ماشین ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند، شامل وسیله های خودش، جسم های جدا در ماشین و البته سرنشین ها. اگر از حرکت این قسمت ها جلوگیری نشود آنها به حرکت خود در سرعتی که ماشین می رود، ادامه می دهد ، حتی اگر ماشین توسط یک برخورد بایستد.
توقف مومنتم جسم، نیاز به عمل نیرویی در دوره ای از زمان دارد.وقتی که یک ماشین تصادف می کند، نیروی خیلی بزرگ برای ایستدن یک جسم نیاز است، چون مومنتم ماشین ها همان لحظه عوض می شود –تا هنگامیکه سرنشین ها نباشند- زمان کافی باری عمل به آن وجود ندارد. هدف هر سیستم جلوگیری کننده بزرگ، کمک به توقف سرنشین وقتی که حداقل آسیب به او (خانم/ آقا) تا حد امکان وارد می شود.
آنچه که کیسه های هوا برای انجام می خواهد، آسان است که سرعت سرنشین را با کمترین یا هیچ آسیبی به صفر برساند. محدودیت هایی که در هنگام کار با آن داشت ، زیاد است. کیسه هوا فضایی بین سرنشین و چرخ فرمان و یا داشبورد است و قسمتی از ثانیه برای کار کردن آن نیاز است.حتی اگر مقدار فضای کوچک و زمان در دسترس باشد ، چه بسا اگر سیستم بتواند سرعت سرنشین را کم کند تا اندازه ایی بیشتر از یک نیروی سراشیبی ، حرکت او (خانم/ آقا) را نگه می دارد.
در بخش بعدی به بخش های یک کیسه ی هوا نگاه می کنیم و ببینیم اینکه چگونه باد می شود.
بادشدن کیسه ی هوا
هدف یک کیسه ی هوا کم کردن حرکت به جلوی سرنشین بطور یکسان تا جای ممکن در یک بخشی از ثانیه است. سه بخش برای یک کیسه ی هوا وجود دارد که به انجام این حقیقت کمک می کند:
-         کیسه، از یک نایلون فابریک و ضخیم ساخته می شود که در چرخ فرمان یا داشبورد یا بیشتر اوقات در صندلی یا در جا داده می شود.
-         سنسور وسیله ای است که به کیسه ی هوا برای باد شدن فهمانده می شود. باد شدن وقتی اتفاق می افتد که یک نیروی مساوی برخورد برای پیمودن در یک دیوار آجری در 10 تا 15 مایل در هر ساعت (16 تا 24 کیلومتر در هر ساعت) وجود دارد. جابه جایی مکانیکی یک ضربه است وقتی جرم نزدیک یک تماس الکتریکی انتقال داده می شود، به سنسورها فهمانده می شود که یک تصادف اتفاق افتاده است. سنسورها اطلاعات را از یک شتاب سنج که در یک Microchip ساخته می شود، دریافت می کنند.
-         سیستم باد شدن کیسه ی هوا در سدیم اسید (NaN3) با پتاسیم نیترات (KNo3) برای تولید گاز نیتروژن واکنش نشان می دهد. جریان گرم نیتروژن کیسه س هوا را باد می کند.
alt
alt
تلاش های زیادی برای درست کردن کیسه ی هوا برای استفاده در ماشین ها، و وارد کردن پیشرفت های تکنیکی و ذخیره سازی و منتشر کردن گاز فشرده وجود دارد. محققان تعجب کردند که:
-         اگر اتاق کافی در یک ماشین برای یک قوطی گاز می بود!
-         اگر چه محتوی گاز ، در فشار بالا برای زندگی ماشین ، محتوی خود را نگه می دارد!
-         چگونه کیسه هوا می تواند باعث شود که به سرعت و بطور قابل اعتماد در یک دمای عامل متنوع و بدون صدای دلخراشی که خارج شود، منبسط شود!
آنها راهی را برای یک عملکرد شیمیایی نیاز داشتند که نیتروژنی را تولید کند که کیسه هوا را باد کند. عامل پر قدرت کوچک باد شونده در سال 1970 آمد.
alt
سیستم باد شونده مانند یک بالا برنده راکت قوی نیست (برای جزئیات ببینید که موتورهای راکت چگونه کار می کنند.). سیستم کیسه هوا ، عامل قوی ایجاد می کند که با سرعت زیاد برای ایجاد یک حجم بزرگی از گاز برای پرکردن کیسه می سوزاند. سپس کیسه دقیقا از منبع ذخیره آن در بال برای 200mph  از هم پاشیده می شود. سریعتر از یک چشم بر هم زدن! یک ثانیه بعد، گاز به سرعت، بین سوراخ های کوچک در کیسه پراکنده می شود، بدین ترتیب باد کیسه خالی می شود و شما می توانید حرکت کنید.
حتی فکر کنید که تمام فرآیند تنها در یک – بیست- پنج ثانیه اتفاق می افتد، زمان اضافی برای کمک به جلوگیری از آسیب های جدی کافی است. ماده شیمیایی پودر مانند از کیسه ی هوا جدا می شود، ضمنا ، دانه دانه ی منظم یا پودر منیزیم سیلیکات است که توسط سازنده های کیسه ی هوا برای نگهداری کیسه های قابل انعطاف و چرب وقتی در انبار هستند ،استفاده می شود.
سپس به اخطار های ایمنی که مربوط به کیسه های هوا، مخصوصا در جایی که بچه ها اهمیت دارند، توجه می کنیم.




نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها : ماشین و ایمنی،
ارسال شده در: چهارشنبه 12 اسفند 1388 :: توسط : matin parsamehr
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : matin parsamehr

JavaScript Free Code